Przejdź do treści stronyPrzejdź do menu strony
Jazz Jamboree 2022 - PROGRAM FESTIWALU

Jazz Jamboree 2022 - PROGRAM FESTIWALU

Data publikacji: 10 sierpnia 2022

Tegoroczna odsłona festiwalu Jazz Jamboree odbędzie się w dniach 27 - 30 października 2022 w Klubie Stodoła.

Jazz Jamboree to jeden z najstarszych festiwali jazzowych w Europie. Pierwsza edycja miała miejsce w warszawskiej Stodole w 1958 roku pod nazwą Jazz 1958, a od następnego roku już oficjalnie jako Jazz Jamboree.

Przez te blisko sześćdziesiąt lat festiwal gościł prawie wszystkich najwybitniejszych muzyków jazzowych z całego świata. Wśród najsłynniejszych z nich wymienić trzeba Milesa Davisa, Raya Charlesa, Theloniousa Monka, Dizzy’ego Gillespiego, Duke’a Ellingtona, Benny Goodmana, Dave’a Brubecka, Wyntona Marsalisa, The Manhattan Transfer, Bobby’ego McFerrina, Chicka Coreę, Herbiego Hancocka, Keitha Jarretta czy Michaela Petruccianiego.

Jazz Jamboree 2022 - PROGRAM FESTIWALU

27 października - DZIEŃ 1 (KUP BILET)

„Krzysztof Ścierański i Goście”

  1. LABORATORIUM
  2. STRING CONNECTION
  3. THE COLORS
  4. Krzysztof Ścierański New Quartet
  5. Krzysztof Ścierański International Edition
  6. Krzysztof Ścierański Quartet
  7. Krzysztof Ścierański Solo

28 października - DZIEŃ 2 (KUP BILET)

  1. Enzo Favata „The Crossing”
  2. Ruby Rushton / Tenderlonious Quartet
  3. Ben LaMar Gay Quintet

29 października - DZIEŃ 3 (KUP BILET)

  1. Kassa Overall Quartet
  2. Lizz Wright

30 października - DZIEŃ 4 (KUP BILET)

  1. Don’t Problem
  2. James Blood Ulmer Music Revelation Ensemble feat.David Murray

 


 

27 października 2022, czwartek, godz. 19:00 

Krzysztof Ścierański i Goście

Krzysztof Ścierański to nie tylko wybitny basista i kompozytor, ale także – co nieraz nam zaprezentował – świetny gitarzysta. W środowiskach artystycznych nie trzeba go przedstawiać, wystarczy wymienić jego imię, nazwisko i wszyscy doskonale wiedzą, o kogo chodzi.

Na przestrzeni minionych 50 lat twórczej i nie tylko jazz-rockowej działalności, dał się poznać jako członek słynnych zespołów: Anawa, Laboratorium, Air Condition, String Connection, a potem lider zakładanych od lat 80. super grup: Ścierański Surzyn Trio, Ścierański Trio, Music Painters, The Colors, New Quartet, Ścierański Quartet. Nie sposób wymienić wszystkich składów i wykonawców, z którymi współpracował, nagrywał płyty, tworzył ścieżki dźwiękowe do filmów, spektakli i innych projektów. O szerokim spektrum jego aktywności świadczy 150 płyt, które ma w swojej dyskografii.

Zaistniał na arenie międzynarodowej w 27 krajach Europy, grając na festiwalach jazzowych. Uznanie zyskał także w dalekich Indiach, Indonezji, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

Marek Grechuta, Zbigniew Namysłowski, Wojciech Karolak, Krzesimir Dębski, Jarek Śmietana, Tomasz Stańko, Janusz Muniak – byli dla niego najlepszą uczelnią muzycznego kształcenia i doskonalenia. Ze światowej czołówki docenili jego udział we wspólnych koncertach takie tuzy jak: Pat Metheny, Paul Wertico, Carlos Johnson, Bill Bruford, Will Calhoun, Carl Palmer, Buddy Miles, Esperanza Spalding, Boby McFerrin i inni.

To również twórca sonorystycznych brzmień oraz technik, prekursor unikalnych recitali solowych na gitarę basową i wirtuoz muzyki improwizowanej.

Nade wszystko jednak ten gitarowy wojownik daje nam odczuć, że ładne melodie to lek na dzisiejsze dziwne eksperymenty i przy okazji przypomnienie, że forma, rytm i harmonia są najważniejszymi elementami muzyki.

Jazz Jambore’22 to wyjątkowa okazja, żeby posłuchać Krzysztofa Ścierańskiego z legendarnymi składami.

 


 

28 października 2022, piątek, godz. 19:00 

 

Enzo Favata "The Crossing"

ENZO FAVATA (soprano sax, bass clarinet, soprano bandoneon & live electronics)

PASQUALE MIRRA (midi marimba, vibraphone, samplers & live electronics)

ANDREA DOMINONI (electric bass, synth & live electronics)

MARCO FRATTINI (drums and samplers)

A new album recorded after several shows in the summer of 2020. Enzo Favata The Crossing is a quartet with a progressive and contemporary attitude, which mixes complex layers and themes, a journey through space and time, jazz, urban atmospheres, African and Mediterranean roots, electronic, krautrock and many other different styles. There is special care and research in sound and in producing a balance of jazz interaction and dynamics, live recordings and studio sessions.

Enzo Favata, a maverick musican, producer, one of the most respected artists in the Italian jazz scene, has joined forces with Pasquale Mirra (vibraphone and midi marimba), Marco Frattini (drums) and Andrea Dominomi (electric bass and double bass). There is a special care and research in sound and production a balance between jazz interplay and dynamics, live recordings and studio sessions.

“The Crossing is the band I was looking for since a long time” tells Enzo Favata “And I needed jazz players that had a new feeling and approach to compositions. Concert after concert the quartet reached a new dimension and tightness, a real band in all its aspects and the main goal was to transfer this energy into an album. I achieved this through a mix of live recordings and additional production, overdubs of keyboards and analogue synths of the 70s and other guests that provided an orchestral feeling, like the strings from Salvatore Maiore and Maria Vicentini, the cinematic vocals of Ilaria Pilar Patassini, Marcello Peghin’s electric guitar and the Chinese master of guzheng, Zhan Qian. In the studio session in February 2021 we recorded two tracks, “For Turiya” written by Charlie Haden for Alice Coltrane and a new electronic hi-energy song, “Black Lives Matter” with sampled vocals from Malcolm X, Fela Kuti and Steve Biko, a strong stand against racism, a long time problem still actual, and dedicated to the struggle of black people.

The album opens with “Roots” by Ian Carr’s Nucleus, legend of British jazz rock and Canterbury sound, that leads to an original composition, “Turn”, featuring soprano sax, electronic instruments, vintage keyboards and organ, theremin and synths. “Salt Way” is an exploration of “fourth world music” as theorized by Jon Hassell and Brian Eno, without losing the key elements of jazz. “Oasis” is the final track, where in 12 minutes there is a summary of many elements of the album, the love for African music through the Ethiopian scales played with bass clarinet. The recording was mixed and mastered by senior sound engineer Alberto Erre, with his deep knowledge of analogue gear, filters and compressors and the result is a warm wall of sound that can hardly be obtained with contemporary digital plug ins.

The nonconformist musical multi-instrumentalist Enzo Favata brings a new band to the international scene.

The Sardinian saxophone wizard has an unquenchable spirit of adventure, and here he is with a new band that makes his music seem even more vital and essential.

It’s a fresh musical mix, with vibraphone, electric bass, synthesizer, live electronics and drums creating wonderfully light and springy atmospheres for Favata’s slender soprano and delightful deep burnished clarinet.

To interpret new suggestions and new sound colors, Favata brought together bassist and composer Andrea Dominomi, an expert in both electric bass and live electronics. On the vibraphone Pasquale Mirra, considered one of the masters of this instrument. Marco Frattini completes the quartet on drums and drum machine.

Music opens up to the world of new generations and to the sounds of current music, but always with a vision that confronts the magical realism of the poetics of the multi-instrumentalist Enzo Favata. The sound alternates between electronic music, jazz, cosmic rock, Ethiopian and Balinese sounds, in a kaleidoscope of colors and melodies.

In just over three years despite the pandemic the band has had great success in a Japanese tour, Edinburgh Jazz Festival, Novara European Jazz Conference, a South American tour in November / December where he played in various cities of Brazil and at the Montevideo Jazz Festival, in 2020/21 has been invited to some of the most important European and Italian Jazz Festivals. With the release of an album reviewed all over the world, in 2022 he plays in the main Italian and European festival events

On her music she was defined by the Japanese press as:

„A visionary music with a wild Mediterranean taste, which blends with the hypnotic rhythms of Ethiopia and the Balinese atmospheres, mixed with a skillful use of electronics and improvisation. A unique poetic sound power, Italian jazz always reserves for us some big surprises, but this band is really brilliant ”

 

Ruby Rushton / Tenderlonious Quartet

Tenderlonious led jazz quartet Ruby Rushton are one of the leading, most forward- thinking and prolific bands to emerge from London’s thriving jazz scene. They have been at the forefront of the UK jazz scene since the release of their debut album ‘Two For Joy’ back in 2015, an album credited with introducing a new generation to jazz music in the U.K. Their music is rooted in the spiritual concepts of jazz heroes such as John Coltrane and Yusef Lateef, whilst adopting influences from hip hop, Afrobeat, bebop, jazz-funk and sounds of the U.K. underground. In 2019 the band released their 4th studio album and most successful to date ‘Ironside’, described by The Quietus as “vibrant, flawlessly executed and totally joyous throughout; it’s hard to ask for more”.

 

 

Ben LaMar Gay Quintet

Ben LaMar Gay’s critically-lauded 2018 break out Downtown Castles Can Never Block The Sun was more like a greatest hits than a debut album, as it compiled the best of the prolific but obscurity-prone Chicago native artist’s previously unreleased music. Open Arms to Open Us will be our first release of brand new, freshly baked tunes by Gay, a collection recorded entirely at International Anthem studios in Chicago between March-June 2021.

He is an artist that has been called “visionary” by the New York Times. Jeff Parker has called him “one of my favorite musicians on the planet today.” NPR says “there is no one universe for Ben LaMar Gay, he just sonic booms from one sound to another.” Gay lives up to all these statements and more, putting all his best feet forward on this new album. Fluently interweaving jazz, blues, ballads, R&B, raga, new music, nursery rhyme, Tropicalia, two-step, hip-hop and beyond in his most colorful and communicable work yet, it’s a beaming expression of Gay’s signature omni-genre, “Pan-Americana” brew.

Featured artists n the album include: OHMME singers Sima Cunningham and Macie Stewart, bassist/vocalist/arranger Ayanna Woods, multi-disciplinary Rwandan artist Dorothée Munyaneza, poet A.Martinez, cellist Tomeka Reid, and vocalists Onye Ozuzu, Gira Dahnee, and Angel Bat Dawid.

 

 


 

29 października 2022, sobota, godz. 19:00 

Kassa Overall Quartet

Kassa Overall is a jazz musician, emcee, singer, producer and drummer, a product of New York City’s jazz scene who melds avant-garde experimentation with hip-hop production techniques to tilt the nexus of jazz and hip-hop in unmapped directions, reflecting a panoramic musical background from West Coast G-Funk to the sounds of the New York underground.

In the past two years, Overall has released three critically acclaimed projects: Go Get Ice Cream and Listen to Jazz (2019), I THINK I’M GOOD (February 2020), followed shortly thereafter by a SHADES OF FLU (May 2020), a quarantine mixtape loosely inspired by Madlib’s Shades of Blue. Whatever the experiment, Overall remains faithful to the pocket of jazz drums in the tradition of his mentors, the late Elvin Jones and Billy Hart, with whom he studied at the Oberlin Conservatory of Music.

Overall has been working at the forefront of jazz for two decades, touring and recording as a sideman drummer with artists as varied as Geri Allen, Steve Coleman, Francis and the Lights, Yoko Ono, Peter Evans, and Gary Bartz. His work as a producer can be heard on albums by Theo Croker (Escape Velocity), Arto Lindsay (Cuidado Madame), and Das Racist (Sit Down, Man). He’s also featured as an emcee and DJ on drummer Terri Lyne Carrington’s 2020 grammy nominated project, The Waiting Game, as well as drummer on Carmen Lundy’s 2020 grammy nominated project, Modern Ancestors.

Raised in Seattle, Washington, Overall attended Garfield High School, the alma mater of Quincy Jones and Jimi Hendrix. He is currently based in Brooklyn.

 

Lizz Wright

Lizz Wright jest piękna, zmysłowa, obdarzona niezwykłym, matowym głosem i nikt w taki sposób, jak ona, nie potrafił połączyć jazzu, muzyki gospel i spirituals z bluesem z Delty Missisipi.

Pochodzi z małego miasteczka Hahira w Georgii na południu USA. Pieśniami gospel i spirituals nasiąkała od dziecka.

Czarnej tradycji Południa uczyła się pod okiem ojca-pastora.

Już jako mała dziewczynka śpiewała w kościele akompaniując sobie na pianinie, wtedy też zainteresowała się bluesem i jazzem.

Studiowała śpiew na Georgia State University, gdzie poznała r’n’b, rock i pop.

To właśnie z tych gatunków muzycznych Lizz stworzyła swój własny muzyczny język, oryginalny, kobiecy i uderzający do głowy, jak gorące i wilgotne powietrze nad Deltą Missisipi.

Nigdy nie miała wątpliwości co do swojego talentu i charyzmy.

Jej pierwsza trasa koncertowa, zorganizowana w 2002 r. była poświęcona pamięci Billy Holiday – wielkiej divy, wokalistki, która jak nikt potrafiła wyśpiewać swoją duszę, artystki zmagającej się z dyskryminacją Afroamerykanów.

Lizz wybrała ją na swoją patronkę.

Podobnie jak ona współpracowała z wielkimi jazzmanami – na swoich pierwszych płytach „Salt” (2003 r.) i „Dreaming Wide Awake” (2005) wspierali ją m.in. saksofonista Chris Potter, pianista Danilo Perez, gitarzysta Bill Frisell, czy perkusista Brian Blade.

Na kolejnej płycie „The Orchard” wyraźnie skręciła w stronę r’n’b, choć w charakterystyczny dla siebie sposób.

Mimo tego, że znalazł się na niej cover kompozycji Tiny & Ike’a Turnerów, a nawet Thank You z repertuaru Led Zeppelin, to muzyce bliżej do prawdziwego bluesa śpiewanego przez młodą, ale już niezwykle dojrzałą, artystkę.

Na kolejnych płytach Lizz powracała do swojej przeszłości z amerykańskiego południa.

Interpretowała tradycyjne pieśni gospel i spirituals, dodawała do tego szczyptę jazzu, bluesa, folku i rhythm and bluesowego szaleństwa.

Jej ostatni album z roku 2017 „Grace”  został zarejestrowany na żywo na Sunset Boulvard w Los Angeles; w sesji udział wzięli wybitni muzycy m.in. gitarzysta Marc Ribot, basista David Piltch, gitarzyści Chris Bruce i Marvin Sewell, perkusista Jay Bellerose ,klawiszowiec Patrick Warren oraz perfekcyjnie spinający cały projekt – pianista i dyrygent chórów gospel Kenny Banks, z którym Lizz Wright współpracuje od ponad dwudziestu  lat, i który jest „ojcem chrzestnym” jej artystycznej kariery.

Zestaw zebrany na płycie „Grace” to kolekcja amerykańskich „coverów” wybranych przez producenta  Joe Henry’ego oraz Lizz Wright.

To między innymi kultowe hity wylansowane wcześniej przez Raya Charlesa, Allena Toussainta, Ninę Simone, Sister Rosettę Tharpe, K.D. Lang, Boba Dylana, Franka Perkinsa, Mitchella Parisha a nawet „debiutantów” – Rose Cousinsa i grupę Birds of Chicago.

Wspaniała, nowa  interpretacja   “Seems I’m Never Tired Lovin’ You”, “ Singing in My Soul”,” Southern Nights”, “What Would I Do”, “ Grace”, “ Stars Fell on Alabama”, “Every Grain of Sand”, “ Wash Me Clean” czy “ All the Way Here” nadaje teraz popularnym przebojom znamion kultowych standardów.

Lizz Wright doskonale odnajduje się w tej roli, bo właśnie dzięki takim piosenkom zadomowiła się na światowych  estradach.

Charyzmatyczna, urocza i niezwykle zdolna amerykańska pieśniarka jest dzisiaj symbolem pokoleniowej zmiany jaka dokonuje się w wokalnej muzyce jazzowej.

Teraz świat jazzowej wokalistyki należy do pokolenia młodych, artystek, dla których śpiewanie jazzu jest naturalną konsekwencją fascynacji bluesem, gospel, muzyką soul czy wręcz folkowymi zaśpiewami prowincjonalnej Ameryki.

 

 


 

30 października 2022, niedziela, godz. 19:00 

Don’t Problem

Eight man brass and drums monster, Don’t Problem from South East London combine genres in a groundbreaking and innovative way to reimagine what a brass band is capable of. Don’t Problem has struck its own course, insisting on all-original music that combines heavy funk and UK dance with raw psychedelic sounds to create a vibrant fresh music in keeping with the city’s diverse new strains of club-orientated jazz.

 

James Blood Ulmer Music Revelation Ensemble feat. David Murray

 

 

Fundusz Wsparcia Kultury

Wsparcie ze środków
Funduszu Przeciwdziałania COVID-19



Wsparcie otrzymało Stowarzyszenie Centralny Klub Studentów Politechniki Warszawskiej Stodoła
oraz Centrum Klubowe - Dom Kultury s.c. Wiesław Pękala Ewa Pękala.
Dołącz do nas na
Facebook Instagram YouTube Tweeter TikTok
Bądź na bieżąco Zapisz się do Newslettera

Klub Politechniki Warszawskiej „STODOŁA”

ul. Batorego 10, 02-591 Warszawa

telefon: +48 22 825 60 31, +48 691 800 388